De eerste week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marc Langeweg - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marc Langeweg - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Marc Langeweg

Blijf op de hoogte en volg Marc Langeweg

03 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hier zit ik dan. Midden in een vreemde stad waar ik de komende 8 maanden zal wonen. Nu ik zit zelfs typ, besef ik nog niet dat ik hier zo’n lange tijd zal zijn. Misschien komt het omdat het nog net als vakantie voelt, maar dat zal snel veranderen gok ik.

Goed, we zullen maar bij het begin beginnen.

Na het gezellige afscheidsfeestje in Café Dunne 25 januari en na een heerlijk weekend dat ik nog met m’n familie heb doorgebracht, was het moment toch eindelijk aangebroken dat Sarah en ik aan ons groot avontuur gingen beginnen. Nadat we afscheid hadden genomen van onze ouders vlogen we vanaf Schiphol richting Dubai waar ons de ene verbazing na de andere te wachten stond.

Dubai
Eenmaal aangekomen in Dubai hadden we al vrij snel een taxi richting het hotel genomen. Wij kwamen midden op de dag aan, dus het was flink druk in de stad. Nadat we het hotel hadden verkend waren we toe aan een lekker hapje eten en een lekkere borrel, want die hadden we na 12 uur reizen wel verdiend dachten wij. Na heerlijke chicken wings gegeten te hebben, hoewel een snufje te pittig, begon onze quest, opzoek naar een drankje. Dit klonk alleen makkelijker dan dat het was. Wat wij niet wisten, is dat drank in Dubai verboden is. Hier kwamen we dan ook na een zoektocht van dik 2 uur pas achter. Na de lichtelijke teleurstelling wandelden wij behoorlijk vermoeid terug naar het hotel.
Na een uurtje of 7 slaap gingen wij, nog steeds kapot van de vorige dag, met frisse moed richting het centrum van Dubai om naar de grootste Shopping Mall van de Verenigde Arabische Emiraten te gaan. Het was werkelijk ongelofelijk wat wij daar zagen. Het was zo groot dat je amper iets kon vinden. Aquaria met haaien, een schaatsbaan, een waterval, je kan het zo gek niet bedenken of ze hadden het. We hadden heerlijk gegeten bij een bakkerij, in de zon met 30 graden, en dat was ons eerste ‘yes!’momentje. Na nog een paar uur door de shopping centre te hebben gezwendeld, en uiteraard het hoogste gebouw ter wereld hebben bewonderd, gingen we nog maar eens op zoek naar een borrel. En jawel, we hebben het gevonden! Het schijnt dus dat er alleen alcohol genuttigd mocht worden in grote hotels die daar een vergunning voor hebben. Dus wij het eerste beste hotel binnengelopen dat we tegen kwamen, en daar bij een kei leuk barretje eindelijk ons welverdiende biertje op. Hier was een bandje live muziek aan het spelen wat werkelijk een lust voor het oor was. Dit waren Filippijnse muziekanten, en volgens mij kunnen die allemaal belachelijk goed zingen. Heb nog nooit zoiets gehoord. X-factor, The Voice en al die andere onzin was er niets bij.
De laatste dag op bezoek in Dubai stond alweer in het teken van vertrek. We moesten voor 12 uur uitchecken in het hotel, maar mochten gelukkig de koffers daar laten staan, zodat we nog op pad konden. We besloten richting het strand te gaan om daar nog een beetje te genieten. Helaas was de zon snel verdwenen en gingen we weer terug naar het hotel waar wij nog lekker van de faciliteiten gebruik hebben gemaakt (lees: een sauna, stoombad, zwemmen in het zwembad op het dak en een warme douche). Weer lekker fris reden we naar het vliegveld en op naar Zuid-Afrika.

Nairobi en aankomst PE
Na een hoop uurtjes wachten en een vlucht van 5 uur, waren we aangekomen in Nairobi, Kenya, want hier hadden wij een tussenstop. Dit vliegveld was even iets minder wat we gewend waren. Op Schiphol en Dubai is van alles te doen om de tijd te doden. Of je nou sigaretjes ga roken op bij een lekker restaurant een hapje ga eten, er kan van alles. Nou, laten we zeggen dat dit op Nairobi vrij schaars was. We waren veroordeeld om in een smal straatje, zonder rookruimte en lekkernijen, en véél te weinig zitplaatsen, 3 uur te wachten. Hier bij opgeteld dat wij in 4 nachten er 2 hebben overgeslagen door het reizen en ons zelf helemaal hebben uitgeput in Dubai omdat we van alles wilden zien, werden wij een beetje chagrijnig simpelweg omdat we er een beetje klaar mee waren. Toen we eindelijk door de gate gingen, moesten we onze koffers wegen, althans dat dachten wij, omdat iedereen dat moest. Maar wanneer wij aan de beurt waren, mochten wij blanken, meteen doorlopen. Voor- en achter ons stonden donkere mensen en die moesten allemaal hun handbagage wegen, behalve wij. Dit was onze eerste ‘encouter’ met een ‘rassen verschil’. Verbaasd en ongeduldig hebben wij gewacht.
Na weer 4 uur vliegen kwamen we aan in het hete Johannesburg. Hier hadden we voor het eerst het gevoel dat we er bijna waren. Het was immers maar 2 uur vliegen naar Port Elizabeth (vanaf nu aangeduid als PE). Maar we moesten toch nog even 4 uur wachten voor onze vlucht. Na een hapje, (eindelijk) een sigaret en een filmpje kijken vertrokken we dan eindelijk naar PE.
Die 2 uur ging vrij snel voorbij omdat we naast een ‘Afrikaan’ zaten die wonend was in PE. Hij vertelde ons enthousiast over PE en de cultuur en wij deden hetzelfde over de onze en wat wij daar gingen doen.
Aangekomen in PE, werden wij opgehaald door Avril, een vrouw die werkt voor Ready4life, de organisatie waar wij dus voor gaan werken. Toen ik naar de auto liep om in te stappen, stap ik uiteraard de verkeerde kant in, want ik was even vergeten dat het stuur aan de andere kant zit. Dat zal me nog wel vaker gebeuren, denk ik.

Port Elizabeth
We kwamen aan bij onze nieuwe woning voor de komende 8 maanden en werden enthousiast onthaald door de huidige residenten. Terry en Sanne kende ik al van school, die zitten hier al 5 maanden, ook voor school. Verder zit er een meisje en een jongen die hier helemaal vrijwillig zitten; Carolien en Christiaan. En verder kwam een jongen, Tom, 2 dagen later terug van rondreizen, maar hij gaat over een week terug naar Nederland. Vandaag kwam er ook nog een meisje, Amber, uit Belgie en dat was het voorlopig. Dus momenteel zitten we met 8 mensen in het huis.

Na aankomst in het huis en even gezellig bij gekletst te hebben, eindelijk naar bed toe. Er werd mij bijvoorbeeld verteld dat de stroom hier gekocht moest worden in de supermarkt! De volgende morgen zouden we een township - (buitenwijken van PE waar armoede heerst) tour krijgen, dus wij met ons goede gedrag om 9 uur uit bed. We kwamen er al vrij snel achter dat we niet opgehaald werden en dat hier dingen vaak anders lopen dat gepland. 3 uur later kwam Terry ons vertellen dat Avril een ongeluk had gehad. Opgelucht kregen we te horen dat ze alleen wat blikschade had opgelopen en verder ongedeerd is. De rest van de dag waren we vrij dus hebben we lekker in de tuin gelegen de hele dag. Het is hier tenslotte een kleine 30 graden! Na het zonnen werd er boodschappen gedaan en ging ik mee. Het was mijn eerste echte ervaring met de locals hier. Ik heb mij in Nederland aardig ingelezen over de cultuur en de geschiedenis van Zuid-Afrika dus ik had wel enige kennis van de gevolgen van de apartheid. Toch zie ik hier veel meer van terug dan ik verwacht had. Tot op de dag van vandaag is er een verschil tussen blank en zwart (zoals ze hier noemen). Er zijn verschillende rassen zwarten en ook hier zit er een verschil in welvaart in. Ook in 2013 zie je alleen de zwarten de ‘lage’ jobs doen, zoals tuinman, wc-schoonmaker, horeca (wat hier als laag gezien wordt) etc. De blanke hebben het geld. Wij dus ook. Dit merk je als je over straat loop, zelfs als je in een druk winkelcentrum loopt. Er wordt heel erg veel gebedeld, zelfs midden op de weg. Ik vind het nog een beetje moeilijk om alles en iedereen maar weg te wuiven, maar je schijnt er snel aan te wennen, dus daar gaan we maar even van uit. Veel is mij al verteld over de criminaliteit in het land en over de do’s en dont’s. Maar de ellende dat ik nu al heb gezien langs de wegen is niet in woorden te beschrijven. En dan ben ik nog niet eens in de townships geweest.

Enfin, ’s avonds gingen we naar een afscheidsfeestje van een Nederlands meisje dat dinsdag weer naar Nederland vertrekt. Hier hebben wij een man of 30 ontmoet, allemaal Nederlands. Na het feestje zijn we de stad in gegaan voor een afzakkertje. De uitgeselecteerde foto’s zullen wel een keer online komen.
Zaterdag zijn we naar een voetbalwedstrijd van de Afrika Cup gegaan. Het EK van Afrika zeg maar. We gingen naar de wedstrijd Ghana – Kaapverdië. Dit was een fantastische ervaring.t stadion was ontzettend groot en de sfeer heerlijk. Het was alleen niet uitverkocht, dat was wel jammer. Kaartjes hadden we gehaald op straat, wat een flinke business was volgens mij. We stonden net achter de Ghanezen en een paar Zuid Afrikanen. Die mensen weten wel wat een feestje is zeg, ongelofelijk. Er werd alleen maar gedanst en gezongen. Ik stond naast een man uit Ghana waar ik mee heb lopen kletsen. Hij stuurde de foto van ons via de Whatsapp naar Ghana, waar hij erg trots op leek te zijn. Na de wedstrijd liepen wij terug richting de auto. Buiten ging het feestje vrolijk verder onder genot van dans en muziek. Wij waren een van de weinige blanken in het stadion, en dat hebben we geweten ook. We leken wel filmsterren, zoveel foto’s werden er van ons genomen. We moesten met alles en iedereen op de foto, alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien. Misschien was dit voor sommige ook wel zo, er waren tenslotte niet veel Zuid-Afrikanen, maar mensen uit Ghana. Het was wel bijzonder om die mensen zo enthousiast te zien, puur om het feit dat we blank waren. Welcome to Africa…

’s Avonds waren dan toch wel echt helemaal op. We hadden een drukke week achter de rug met veel reizen, weinig slaap, feestje en een voetbalwedstrijd, dus lekker vroeg naar bed gegaan.
Vandaag wilden we gaan surfen maar het weer sloeg een beetje om, dus we zijn thuis gebleven en een gezellig filmpje gekeken met z’n allen. Dit gaf mij ook de gelegenheid om dit verhaaltje te schrijven.

Ik ben ongetwijfeld 100 dingen vergeten te vertellen, maar ik heb al zoveel bizarre dingen meegemaakt en al gezien, dat ik het niet allemaal meer weet. Ik merk nu al dat ik notities zal moeten gaan maken in de dagen, misschien wel weken dat ik geen internet zal hebben om niets te vergeten.
Ik ben blij dat ik het goed kan vinden met alle huisgenootjes en dat ik Sarah al goed ken ondertussen. Helaas gaan Terry en Sanne over een maand op reis en gaan kort daarna alweer terug naar Nederland. Zo zullen de inwoners van het huis constant veranderen. Sarah en ik zullen veel veranderingen meemaken naar mate de maanden vorderen, want wij zitten hier het langst van iedereen, iets wat ik nog niet besef maar vroeg of laat best wel zal binnenkomen.
Ik kan helaas niet zoveel contact hebben met het thuisfront als ik zou willen, alhoewel ik de eerste weken veel op kantoor zal zitten, waar wel internet beschikbaar is. Voorlopig is het nog een hoop uitzoeken en wennen hier in PE, eer dat ik eenmaal goed m’n draai gevonden heb. Vanaf morgen zal het vakantie gevoel ver over zijn, want dan ga ik de Townships in en staat mij ongetwijfeld weer een hoop nieuwe avonturen te wachten staan; de leuke en minder leuke dingen. Daarna zal ik snel aan het werk gaan. Wat dat precies zal zijn, weet ik nog steeds niet precies, maar ook dit zal snel duidelijk worden.
Een deel van de foto’s in Dubai en de eerste dagen hier probeer ik zo snel mogelijk op mijn Facebook te zetten, maar dat zien jullie dan vanzelf.

Ik ben benieuwd welke ervaringen hier mij te wachten staan, maar tot dusver geniet ik volop. Het weer is heerlijk, m’n huisgenoten zijn aardig en het eten is ook prima. Vanaf morgen begint het echte avontuur en dan gaan we het allemaal zien.
Oh ja, ik heb nu een Afrikaans nummers: 0027787074893. Ik heb nog geen airtime (beltegoed), maar dat haal ik morgen. Dan hoop ik ook internet op m’n telefoon te kopen.

Een hele warme groet vanuit PE, Zuid-Afrika en tot snel!

  • 03 Februari 2013 - 19:17

    Ineke Westerhuis:

    Hoi Marc,
    Leuk verslag! Fijn dat je het al een beetje op de rit hebt en zo te lezen een leuke groep jongeren om je heen hebt!
    Je ouders vandaag gesproken bij Inge's feestje, je moeder maakte zich al wat zorgen omdat ze niets hoorde, maar we zeiden al dat je ws geen internet zou hebben en dat klopte dus.
    Ze zal nu wel gerust zijn voor zo lang het duurt....

  • 03 Februari 2013 - 20:23

    Ineke Langeweg:

    Hallo lieve schat , ik ben blij wat van je te horen. Wat een goed verslag! Ik dacht wel dat je nog geen internet zou hebben. Hoe heeft je rug het gehouden tijdens de reis? Het blijft een vreemd idee dat je nu zo ver weg bent. Geniet ervan hoor! Hier gaat alles goed. Dikke kus, je ma

  • 03 Februari 2013 - 20:29

    Jesper & Yorick:

    Heel gaaf verhaal kerel!

    Vooral volhouden, erg leuk om te lezen.

    Geniet!

  • 03 Februari 2013 - 23:39

    Simone & Jasja :

    Wat een verhaal Marc!
    Leuk om te lezen! heel veel succes en plezier daar.
    Groetjes aan Terry en Sanne! liefs je twee blonde vriendinnetjes

  • 19 Februari 2013 - 19:52

    Ineke Westerhuis:

    Hoi jochie, alles goed? We wachten met spanning op het vervolg van je belevenissen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

One giant leap

Jawel. Ook ik ga aan de reisverslagen beginnen voor iedereen die er geintereseerd in is. Verwacht geen Shakespeare tafarelen, maar ik zal het zo amusant mogelijk maken.

Sinds deze week is het officieel; Marc gaat voor dik 7 maanden naar het Zuidelijkste puntje van Afrika, Port Elizabeth. Ik ga daar stage lopen voor een 'non-profit organisation', zoals dat dan zo mooi heet. Ready 4 Life is dus in de volksmond een vrijwilligerswerk organisatie die werken in Kaapstad en in Port Elizabeth, waar ik dus heen ga.
Afgelopen week heb ik mijn intake gesprek gehadv via Skype en het werd al vrij snel duidelijk dat beide partijen erg enthousiast waren. Mijn lieve moeder luisterde aandachtig mee, maar wist nou niet zo goed of ze nou blij of stiekem een beetje verdrietig moest zijn. Het is geen geheim voor de meesten dat ik ontzettend veel waarde hecht aan het thuisfront, dus dit is niet niets voor mij.

Paar weken geleden heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om dit te gaan doen. Lang heb ik alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, maar daar kan men eeuwig mee bezig blijven. Iets wat ik weet van mijzelf is dat ik op z'n zachts gezegd moeite heb om dingen los te laten. Dit wetenende, heb ik mezelf gepushed om deze keuze toch te maken, simpelweg omdat ik het toch een kéér moet leren, dus waarom niet gewoon nu? Ik heb de sollicitatie mail gestuurd naar Jacco, wat mijn begeider wordt in Zuid-Afrika, en het balletje ging toen al vrij vlot rollen. Anderhalve week later was het dan duidelijk. Ik ga naar Zuid Afrika.

Zoals gezegd is Ready 4 Life een organisatie wat vrijwilligers werk verricht in de sloppenwijken van Zuid Afrika en Port Elizabeth. Maar wat ga ik daar nu precies doen? Nou, het mooie is; dat weet ik nog niet precies. In ieder geval ga ik me bezig houden met het opzettend van een jaarlijks terug komend evenement wat zich richt op Zuid Afrikaanen om zich te laten ontplooien in de Art, Culture and Design sector. Het fijne weet ik er nog niet van, dus wordt vervolgd haha. Wat ik wel weet is dat het een 3 daags evenement is waar 40.000 man op af komen, dus het is wel een flinke happening.
Tijdens het intake gesprek afgelopen week, werd al gauw duidelijk dat ik me niet maar aan 1 project ga bezighouden in de tijd dat ik daar zit. Jacco vroeg mij specefiek waar ik mij nog meer mee wil bezig houden. Ik haakte hier meteen enthousiast op in, omdat ik al jaren met kinderen in ontwikkelingslanden wil werken, maar dit is vaak een duur grapje om te verwezelijken. Dit ga ik dus ook doen daar. Zo zijn er nog tientalle mogelijkheden bij R4L om alles eruit te halen wat er voor mij in zit en het mooie is dat R4L de stage geheel naar mijn voorkeur kan inplannen. Uiteraard binnen de mogelijkheden die er op dat moment zijn.


De tijd van voorbereiden is nu begonnen. Alle formaliteiten worden nu afgewerkt, want er komt nog wel wat bij kijken voor mijn vertrek. Ik noem; een visum, mijn kamer onderverhuren/opzeggen, vaccinaties, verzekeringen, tickets boeken, papierwerk voor school, papierwerk voor de gemeente, papierwerk voor R4L, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Erg blij ben ik ook dat er iemand met mij meegaat, want dat was in eerste instantie niet het geval. Een meisje van mijn school heeft deze week ook haar bevestiging gehad en gaat nu hetzelfde traject in als ik. Erg fijn lijkt het me om daar iemand te hebben wie je kent van thuis, want er zal genoeg zijn wat ik daar zal meemaken. Ik heb ook al een hoop foto's gezien van 2 klasgenootjes van mij die daar nu al momenteel zitten, en het is werkelijk echt fantastisch.

Uiteraard is er daar ook tijd voor wat ontspanning, want dat is wel nodig daar, dunkt mij. Er zijn daar een hoop gezellige cafétjes, waar regelmatig een biertje wordt genuttigd door de mensen die werken bij R4L. Het is een team van een man of 15 (kan er een paar naast zitten) waar de meeste Nederlands van zijn. Ik kom dan ook in een huis terrecht met andere vrijwilligers van beide seksen. Gezien de foto's die ik laast zag, zit het met de sfeer daar in huis ook wel snor.

Al met al heb ik er onwijs veel zin in. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn met de ellende dat ik daar ga meemaken, en ook niet om het thuisfront en mijn leven hier in Breda zomaar voor langer dan een half jaar achter te laten. Maar ik verwacht veel voeldoening uit te halen met het werk dat ik daar ga verrichten, en daar focus ik me nu dan ook wel op. Gezien het feit dat R4L alles doet op vrijwillige basis, zit er een behoorlijk prijskaartje aan deze gehele ervaring. Zoals ik wel verwachtte, krijgen de vrijwilligers 0,0 vergoeding voor iets. Niets dus. Dat is vrij weinig. Ookal is het leven daar opzich niet erg duur, ga ik een hoop vaste lasten krijgen terwijl ik geen inkomen heb voor 7 maanden. Denk dan aan huur, verzekeringen, auto, benzine, eten en drinken enzovoort. Ik ga dan ook nog een soort van ludieke verzamelings actie verzinnen, waar mensen een kleine bijdrage kunnen schenken.

Uiteraard gaat er nog een flink afscheidsfeestje gehouden worden in waar anders dan in Café Dunne, maar meer informatie volgt hierover. Ik hou jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Tot weerziens

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2013

Welcome to South Africa

03 Februari 2013

De eerste week

27 November 2012

Een flinke stap
Marc Langeweg

Actief sinds 27 Nov. 2012
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 3310

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 24 September 2013

One giant leap

Landen bezocht: